Klachtenprocedure

Wanneer een situatie van ongewenst gedrag optreedt is het belangrijk dat de medewerker dit allereerst met de andere collega bespreekt (zie ook onder medewerker, wat kun je doen?).
Als dit niet (meer) kan zijn de direct leidinggevende of de vertrouwenspersoon het eerste aanspreekpunt voor advies en/of ondersteuning.  

Mocht dit niet tot een afdoende oplossing hebben geleid dan hoort de medewerker die de situatie als ongewenst heeft ervaren actie te kunnen ondernemen. De medewerker meldt het voorval als een formele klacht. Het is belangrijk om hiervoor een klachtenprocedure op te stellen in combinatie met een klachtencommissie. Door een zorgvuldige behandeling van de formele klacht kan alsnog een oplossing voor de ontstane situatie gevonden worden.

Een klachtenprocedure

  • is bij de voorlichting aan medewerkers kenbaar gemaakt;
  • is op een vaste, zichtbare plek te vinden;
  • voorziet in een klachtencommissie met onafhankelijke en deskundige personen voor de behandeling van klachten.

Voorbeeld klachtenprocedure en -commissie