Gedragscode/gedragsregels

Welke grenzen stelt jouw bedrijf aan gedrag? Welk gedrag verwacht je wél van medewerkers? En welk gedrag is niet acceptabel.
Met een gedragscode of gedragsregels benoem je welk gedrag van je medewerkers en leidinggevenden gewenst is, welke grenzen je als organisatie aan gedrag stelt en welke sancties er op het niet naleven van de gedragsregels staan.
Onze medewerkers gedragen zich professioneel, respectvol, vriendelijk en beleefd. Zij onthouden zich naar elkaar en naar onze relaties en klanten van pesten, (seksuele) intimidatie en discriminatie.

Wat kun je doen?

Maak praktische afspraken over hoe je in de praktijk om wilt gaan met ongewenst gedrag

  • Een medewerker die geconfronteerd is met een situatie van ongewenst gedrag van een andere medewerker spreekt daar in principe als eerste stap zelf de ander op aan. Het doel is om helder te krijgen of het voorval op een misverstand berust én of er goede afspraken voor de toekomst te maken zijn.
  • Als dit te spannend is ligt het voor de hand het voorval eerst met een vertrouwd iemand te bespreken (bijv. partner, familielid, vriend of andere collega) en zo mogelijk alsnog het gesprek met de andere medewerker aan te gaan.
  • Kan of durft de medewerker dit gesprek niet zelf te voeren, dan is een logische stap om het voorval aan de direct leidinggevende te melden of, als dit te lastig is, eerst advies te vragen bij de vertrouwenspersoon. Dit zou alsnog kunnen leiden tot een gesprek met de andere medewerker in aanwezigheid van de leidinggevende of vertrouwenspersoon.
  • Het gesprek heeft als inzet om tot goede werkafspraken voor de toekomst te komen.
  • Hebben deze afspraken onvoldoende gewenst effect, dan zal een klacht bij wijze van formele melding leiden tot een klachtenprocedure. De (in te stellen) klachtencommissie onderzoekt en beoordeelt het incident van waaruit formele waarschuwingen en sancties kunnen volgen.

Na het formuleren van gedragsregels is het belangrijk om de gedragsregels duidelijk en regelmatig te communiceren. Zo dragen gedragsregels voor onderlinge communicatie en omgang op de werkvloer bij aan een sociaal veilig werkklimaat.
De gedragscode kan tijdens een voorlichting of training aan medewerkers toegelicht en aangescherpt worden.

Voorbeeld gedragscode