Stappenplan

Voor het organiseren van de aanpak van verzuim kunt u verschillende routes bewandelen. Het is aan te bevelen om tijdens dit proces zoveel mogelijk te werken aan draagvlak in de uitgeverij.

Stap 1: Breng de huidige situatie in kaart

  • Wie zijn de belangrijkste sleutelpersonen rond verzuim (medewerker, leidinggevenden, OR, P&O, externe dienstverlener)? Welke rol hebben zij nu?
  • Wat zijn de ervaringen (meldingen verzuim, wie is aanspreekpunt, organiseren van passend werk, samenwerking met bedrijfsarts)?
  • Wat zeggen de cijfers (frequent/lang verzuim, gedeeltelijk arbeidsongeschikt, kosten verzuim)?
  • Wat zijn de huidige afspraken, protocollen en gebruikte hulpmiddelen?

Stap 2: Visie en uitgangspunten

  • Gebruik de analyse van de huidige situatie om tot een visie te komen die de basis vormt voor de werkwijze rond verzuim.
  • Stel deze visie en uitgangspunten op samen met de belangrijkste sleutelpersonen en werk zo aan commitment en draagvlak.

Stap 3: Inrichten en organiseren

Gebruik de visie en uitgangspunten om de nieuwe werkwijze in te richten.
Belangrijke aandachtpunten zijn:

  • Hoe zijn de rollen en taken verdeeld?
  • Hoe ziet het verzuimprotocol eruit?
  • Hoe verloopt de aanvraag verzuimverlof en registratie?
  • Hoe gebeurt het vastleggen van afspraken het opbouwen van het re-integratiedossier rekening houding met de privacy (APG)?
  • Hoe loopt de communicatie over de werkwijze naar medewerkers?
  • Welke ondersteunende hulpmiddelen en training is nodig voor leidinggevenden?
  • Welke afspraken zijn gemaakt met de bedrijfsarts en/of arbodienst?

Welke verzuimdoelstellingen streeft de organisatie na voor 1 jaar na de invoering? Hoe meet het bedrijf of deze doelstellingen zijn behaald?

Bovenstaand stappenplan leidt tot het inrichten en organiseren van een nieuw verzuimbeleid. Als alles op papier staat, is het nog niet klaar. Integendeel: dan begint de invoering van de nieuwe werkwijze pas echt.